fbpx

5 elementów skutecznej burzy mózgów

Avatar photo
Burza mózgów (ang. brainstorming) to jedna z technik służących do generowania nowych pomysłów. Polega na rozwiązywaniu problemów w sposób twórczy poprzez pracę w grupie. Powszechnie technika kojarzy się błyskawicznym rzucaniem pomysłami w danym temacie przez członków określonej grupie. Warto wiedzieć, jak przeprowadzić burzę mózgów, żeby była skuteczna.
Kiedy zdecydować się na burzę mózgów? 

Technika jest wykorzystywana do rozwiązywania problemów, wyboru opcji czy znalezienia przyczyn złożonego zagadnienia. Uczestnicy burzy mózgów proponują dużą ilość rozwiązań czy pomysłów. Liczą się nawet takie, które w pierwszym kontakcie wydają się nie mieć sensu. Zaletą techniki jest brak konieczności przygotowania się, zgromadzenia dodatkowych materiałów czy innego merytorycznego wsparcia spotkania. W praktyce burza mózgów bywa często wykorzystywana przez m.in. działy marketingu, sprzedaży, projektowe czy rozwojowe. Pomaga w np. znalezieniu pomysłu na nowy produkt, rozwiązaniu problemu ze skargami klientów czy znalezieniu przyczyn spadku sprzedaży linii produktów. 

Jeszcze kilka lat temu nieodłącznym elementem burzy mózgów były wygodne krzesła, tablica, markery i karteczki samoprzylepne. Obecnie coraz częściej spotkania odbywają się online, a na rynku dostępne są nawet internetowe narzędzia do prowadzenia burzy mózgów. 

Moderatorem, czyli prowadzącym spotkanie, powinna zostać osoba, która dobrze zna problem i wie, jakie pytania pogłębiające zadawać uczestnikom. Warto również, żeby znała pozostałych członków zespołu – zmniejszy to dystans, pozwoli zbudować relacje i zapewni bezpieczną oraz przyjazną atmosferę. Osoba musi aktywnie słuchać, znać zasady pracy podczas burzy mózgów oraz umieć dotrzeć do różnych typów osobowości, a w razie potrzeby załagodzić konflikt jeszcze w zalążku. 

Na co zwrócić uwagę podczas burzy mózgów? 
  1. Liczba uczestników

W skutecznej burzy mózgów powinno brać udział maksymalnie 6-10 osób łącznie z osobą organizującą spotkanie. Im więcej osób, tym większy chaos. 

  1. Pochodzenie uczestników 

Warto nie zamykać się w ramy własnego działu. Na burzę mózgów zaproś pracowników na co dzień zajmujących się innymi zadaniami, np. księgowością czy administracją. Często osoba spoza branży może spojrzeć na problem świeżym okiem i podsunąć ciekawe rozwiązania. Wzajemna wymiana opinii i myśli to dobre pole do odkrywania nowych perspektyw i rozwijania bieżących zagadnień. 

  1. Dobra atmosfera

Burza mózgów musi być w pełni swobodna. Poczucie bezpieczeństwa, dobra atmosfera i szacunek sprawiają, że ludzie chcą się otwierać oraz dzielić pomysłami z innymi, a także dawać konstruktywne opinie. Równość i szacunek to podstawa wzajemnych relacji. 

  1. Plan działania i cel 

Zadaniem organizatora jest przedstawienie celu oraz planu spotkania. Osoba odpowiedzialna za realizację burzy mózgów musi pilnować przebiegu i nakierowywać na temat główny. Na wczesnym etapie nie należy krytykować pomysłów i propozycji. Negatywne komentarze mogą sprawić, że osoba zamknie się w sobie i nie będzie chętnie dzielić się przemyśleniami. 

  1. Zasady spotkania 

Na początku warto ustalić nie tylko plan i cel, ale również podstawowe zasady. Jedną z głównych powinno być unikanie rozpraszaczy, np. telefonów czy innych urządzeń elektronicznych. Rozwój technologii i powszechność pracy zdalnej sprawiły, że coraz częściej burzę mózgów przeprowadza się online. W tym przypadku należy zadbać o narzędzie jak najmniej rozpraszające uczestników. 

Duże znaczenie ma zachowanie i entuzjazm osoby prowadzącej. Warto doceniać nawet najbardziej szalone pomysły. Motywuje to uczestników spotkania do dzielenia się swoimi przemyśleniami. Prowadzący może łączyć różne pomysły w jeden i pokazywać, że stanowią inspirację dla kolejnych. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Spadek inflacji coraz bliżej? NBP przedstawia nowe projekcie inflacji i PKB

Następny Wpis

Rynek nieruchomości w Polsce. Tempo wzrostu hamuje, ale ceny za metr kwadratowy wciąż wysokie

Powiązane wpisy

Jak pracować z trudnym klientem?

Krzyczy, szantażuje, szuka litości albo nie dotrzymuje obietnic - każdy handlowiec ma własną definicję trudnego klienta, ale często powtarzają się podobne cechy. Nie ma nic dziwnego w tym, że nie chcesz rozmawiać z osobą, która zachowuje się agresywnie czy roszczeniowo. Wyjście z biura i trzaśnięcie drzwiami kusi, ale nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jak rozpoznać trudnego klienta i w jaki sposób nawiązać zdrową relację?
Avatar photo
Więcej

Plany GPW na 2022 rok

Ubiegły już 2021 rok był bardzo dobry dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod względem liczby debiutów. Na głównym parkiecie powitaliśmy 16 spółek, zaś na NewConnect aż 32. Nadchodzące miesiące również nie powinny przynieść spowolnienia tempa.
Avatar photo
Więcej

Debiut indeksu WIG140 na GPW

Spółka GPW Benchmark rozszerzyła Rodzinę Indeksów Giełdowych o indeks WIG140. W skład portfela jego portfela wchodzą pakiety akcji 140 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, które zaliczane są do indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80.
Avatar photo
Więcej