Globalne czynniki wpływające na rynki
Ipsos przedstawiło 6 globalnych czynników mających największe znaczenie w procesie kształtowania rzeczywistości.
Po pierwsze, społeczeństwo w ruchu. Eksperci zwrócili uwagę na starzenie się społeczeństw, a także m.in. migracje oraz zmiany w podejściu do zakładania rodziny i rozwoju kariery. Globalnie możemy obserwować większą różnorodność religijną i etniczną.
Drugi czynnik to przyspieszenie technologiczne. Internet staje się powszechny, a coraz większe znaczenie zyskuje sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz wirtualna rzeczywistość.
Ipsos zwróciło również uwagę na nierówności i szanse. Klasa średnia ubożeje w krajach rozwiniętych, ale równocześnie bogaci się w państwach Azji i Pacyfiku. Zmienia się podejście do pracy oraz wzmacnia pozycja pracownika.
Kolejny czynnik wiąże się z zagrożeniami środowiskowymi. Postępujące zmiany klimatu, przeludnienie czy zbyt szybki rozwój to globalne zagrożenia. Z drugiej strony coraz więcej osób myśli i działa ekologicznie.
Pod uwagę wzięto również wyzwania polityczne, m.in. bezpieczeństwo danych, narastające konflikty geopolityczne i przemoc, systemowe nierówności na tle płciowym i rasowym.
Ostatni czynnik dotyczy zdrowia i dobrostanu. Pandemia, wojna i zmiany klimatu to jedne z elementów wpływających na zdrowie psychiczne. Coraz więcej osób ma świadomość, że dobrostan nie zależy wyłącznie od rzeczy materialnych.
12 globalnych trendów na 2023 rok wg Ipsos
- Antagonizm klimatyczny – 80 proc. ankietowanych uznało, że jeżeli nie dojdzie do zmiany nawyków na skalę globalną katastrofa klimatyczna jest nieunikniona. Wciąż brakuje jasnego stanowiska dotyczącego odpowiedzialność. Część osób decyduje się na własne zmiany nawyków, a inni uważają, że problem wymaga większego zaangażowania rządów, systemów oraz korporacji.
- Świadomie o zdrowiu – zdrowie nie dotyczy już jedynie fizyczności, ale również psychiki. Coraz więcej osób ma świadomość, że wpływ na stan zdrowia mają aspekty m.in. psychiczne, emocjonalne oraz finansowe.
- Czas na szczerość – coraz więcej klientów interesuje się nie tylko ceną czy jakością produktu, ale również działalnością marki na rzecz wsparcia dobrych celów.
- Dylematy związane z danymi – wśród społeczeństw pojawiają się dyskusje dotyczące wykorzystania danych, które z jednej strony stanowią ważną część rozwoju nowych technologii, a z drugiej zabierają prywatność.
- Niepokoje związane z technologią – wiele osób zastanawia się nie tylko nad korzyściami oraz potencjałem nowych technologii, ale również ryzykiem.
- Granice globalizacji – w społeczeństwach nie ma również jednorodnej opinii dotyczącej globalizacji. 62 proc. ankietowanych jest zdania, że globalizacja jest dobra dla nich osobiście. Część osób dostrzega również wady, m.in. rozmycie lokalnych kultur.
- Podzielony świat – globalnie wciąż możemy obserwować podział, m.in. w obszarze środków wykorzystywanych do walki z pandemią czy procesów geopolitycznych.
- Kapitalizm na zakręcie – zmienia się podejście do prowadzenia działalności oraz zarabiania. Globalne kryzysy sprawiły, że wiele organizacji musi przewartościować cele i strategie.
- Reakcje na niepewność i nierówności – globalnych mediów nie opuszczają tematy związane z niepewnością gospodarczą, inflacją, zmianami rządów czy nierównościami w obszarach społecznych.
- Nostalgia – z badania Ipsos wynika, że 60 proc. badanych chciałoby, żeby ich kraj był „taki jak kiedyś”. Niewiele osób z optymizmem patrzy w przyszłość.
- W poszukiwaniu sensu i prostoty – pandemia wpłynęła na zachowania i nawyki członków społeczeństw. Codzienność wielu osób zmieniła się na zawsze, a część zwraca uwagę, że chciałoby jeszcze bardziej zwolnić.
- Wyzwania służby zdrowia – 83 proc. ankietowanych podkreśla, że oczekuje bezpośredniego dostępu do opieki zdrowotnej i większej kontroli nad swoimi wynikami i przebiegiem leczenia.