fbpx

12 globalnych trendów na 2023 rok. Co czeka rynki i konsumentów?

Avatar photo
W 2023 roku pandemia koronawirusa wydaje się opanowana, ale światowe rynki wciąż mierzą się z wyzwaniami. Kryzys energetyczny, rosnące ceny prądu, ale również kolejne doniesienia o globalnym ociepleniu i postępujących zmianach klimatu zmuszają do zastanowienia się nad stanem gospodarki, ale również uwarunkowaniami społecznymi. W odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata Ipsos przedstawiło Global Trends 2023 czyli raport dotyczący globalnych trendów. Międzynarodowa organizacja wykorzystała dane z 50 rynków odpowiadających za 87 proc. światowej gospodarki i 70 proc. globalnej populacji. W raporcie znaleźć można 12 trendów o skali globalnej, które kształtują rynki w 2023 roku.
Globalne czynniki wpływające na rynki 

Ipsos przedstawiło 6 globalnych czynników mających największe znaczenie w procesie kształtowania rzeczywistości. 

Po pierwsze, społeczeństwo w ruchu. Eksperci zwrócili uwagę na starzenie się społeczeństw, a także m.in. migracje oraz zmiany w podejściu do zakładania rodziny i rozwoju kariery. Globalnie możemy obserwować większą różnorodność religijną i etniczną. 

Drugi czynnik to przyspieszenie technologiczne. Internet staje się powszechny, a coraz większe znaczenie zyskuje sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz wirtualna rzeczywistość. 

Ipsos zwróciło również uwagę na nierówności i szanse. Klasa średnia ubożeje w krajach rozwiniętych, ale równocześnie bogaci się w państwach Azji i Pacyfiku. Zmienia się podejście do pracy oraz wzmacnia pozycja pracownika. 

Kolejny czynnik wiąże się z zagrożeniami środowiskowymi. Postępujące zmiany klimatu, przeludnienie czy zbyt szybki rozwój to globalne zagrożenia. Z drugiej strony coraz więcej osób myśli i działa ekologicznie. 

Pod uwagę wzięto również wyzwania polityczne, m.in. bezpieczeństwo danych, narastające konflikty geopolityczne i przemoc, systemowe nierówności na tle płciowym i rasowym. 

Ostatni czynnik dotyczy zdrowia i dobrostanu. Pandemia, wojna i zmiany klimatu to jedne z elementów wpływających na zdrowie psychiczne. Coraz więcej osób ma świadomość, że dobrostan nie zależy wyłącznie od rzeczy materialnych. 

12 globalnych trendów na 2023 rok wg Ipsos 

  1. Antagonizm klimatyczny – 80 proc. ankietowanych uznało, że jeżeli nie dojdzie do zmiany nawyków na skalę globalną katastrofa klimatyczna jest nieunikniona. Wciąż brakuje jasnego stanowiska dotyczącego odpowiedzialność. Część osób decyduje się na własne zmiany nawyków, a inni uważają, że problem wymaga większego zaangażowania rządów, systemów oraz korporacji. 
  2. Świadomie o zdrowiu – zdrowie nie dotyczy już jedynie fizyczności, ale również psychiki. Coraz więcej osób ma świadomość, że wpływ na stan zdrowia mają aspekty m.in. psychiczne, emocjonalne oraz finansowe. 
  3. Czas na szczerość – coraz więcej klientów interesuje się nie tylko ceną czy jakością produktu, ale również działalnością marki na rzecz wsparcia dobrych celów. 
  4. Dylematy związane z danymi – wśród społeczeństw pojawiają się dyskusje dotyczące wykorzystania danych, które z jednej strony stanowią ważną część rozwoju nowych technologii, a z drugiej zabierają prywatność. 
  5. Niepokoje związane z technologią – wiele osób zastanawia się nie tylko nad korzyściami oraz potencjałem nowych technologii, ale również ryzykiem. 
  6. Granice globalizacji – w społeczeństwach nie ma również jednorodnej opinii dotyczącej globalizacji. 62 proc. ankietowanych jest zdania, że globalizacja jest dobra dla nich osobiście. Część osób dostrzega również wady, m.in. rozmycie lokalnych kultur. 
  7. Podzielony świat – globalnie wciąż możemy obserwować podział, m.in. w obszarze środków wykorzystywanych do walki z pandemią czy procesów geopolitycznych. 
  8. Kapitalizm na zakręcie – zmienia się podejście do prowadzenia działalności oraz zarabiania. Globalne kryzysy sprawiły, że wiele organizacji musi przewartościować cele i strategie. 
  9. Reakcje na niepewność i nierówności – globalnych mediów nie opuszczają tematy związane z niepewnością gospodarczą, inflacją, zmianami rządów czy nierównościami w obszarach społecznych. 
  10. Nostalgia – z badania Ipsos wynika, że 60 proc. badanych chciałoby, żeby ich kraj był „taki jak kiedyś”. Niewiele osób z optymizmem patrzy w przyszłość. 
  11. W poszukiwaniu sensu i prostoty – pandemia wpłynęła na zachowania i nawyki członków społeczeństw. Codzienność wielu osób zmieniła się na zawsze, a część zwraca uwagę, że chciałoby jeszcze bardziej zwolnić. 
  12. Wyzwania służby zdrowia – 83 proc. ankietowanych podkreśla, że oczekuje bezpośredniego dostępu do opieki zdrowotnej i większej kontroli nad swoimi wynikami i przebiegiem leczenia. 
Total
1
Shares
Poprzedni wpis

DRAGO entertainment i Titanite Games łączą siły. Nowy tytuł już wkrótce

Następny Wpis

Reklama pizzy jak z horroru wygenerowana przez AI

Powiązane wpisy

Inflacja w strefie euro spada, ale wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie

Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że w ponad 80 proc. ogłoszeń o pracę nie znalazły się wymagania dotyczące konkretnego wykształcenia. Na rynku pojawiło się nawet kilkadziesiąt nowych kompetencji związanych nie tylko z konkretnym zawodem, ale również nowymi technologiami. Jakich pracowników potrzebuje rynek? Które kompetencje warto rozwijać?
Avatar photo
Więcej

Prezesi w Polsce z optymizmem patrzą w przyszłość

Z najnowszego badania EY CEO Outlook Pulse wynika, że polscy prezesi patrzą na globalne spowolnienie gospodarcze z większym optymizmem niż wskazują międzynarodowe dane. Jedynie 4 na 10 ankietowanych jest zdania, że spowolnienie będzie silne. Tymczasem w skali globalnej odpowiedź wskazała ponad połowa prezesów. Nie ma jednak wątpliwości, że spowolnienie jest faktem, którego nie należy ignorować.
Avatar photo
Więcej

Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy

Chcesz, żeby do Twojej firmy trafiały największe talenty? Szukasz ludzi, którzy będą rozwijać organizację i jednocześnie czerpać satysfakcję z pracy? Employer branding to zestaw działań i narzędzi, które pozwalają nie tylko pozyskać pracowników, ale również utrzymać ich w firmie. Proces budowania marki pracodawcy warto zacząć już na początkowym etapie rozwoju.
Avatar photo
Więcej