fbpx

10 najczęściej zadawanych pytań na temat crowdfundingu

Avatar photo

Masz innowacyjny pomysł i czujesz, że dotrzesz do dużej grupy odbiorców? Crowdfunding umożliwia zdobycie środków na rozwój kreatywnego projektu – od produkcji gier planszowych przez wsparcie technologicznego startupu aż po stworzenie marki naturalnych kosmetyków dla psów. Czym jest crowdfunding i jakie daje możliwości?

Finansowanie społecznościowe odbywa się na internetowych platformach crowdfundingowych. Setki, a nawet tysiące ludzi wspiera finansowo ciekawe i angażujące projekty wizjonerów z całego świata. Od kilku lat crowdfunding stawia w Polsce pierwsze kroki. Analiza globalnych trendów pokazuje, że już wkrótce czeka nas bardzo dynamiczny rozwój finansowania społecznościowego. Prognozy zakładają, że już w 2021 r. polski rynek wart będzie ponad 2 mld zł. 

  1. Crowdfunding – jak działa? 

Finansowanie społecznościowe polega na udzieleniu wsparcia kapitałowego na rzecz rozwoju kreatywnego i innowacyjnego przedsięwzięcia. W zamian za przekazanie środków darczyńca otrzymuje określone korzyści. Siła powodzenia akcji leży w ludziach. Jeżeli wiele osób zdecyduje się wesprzeć Twój pomysł, masz dużą szansę na realizację celu biznesowego. 

  1. Jakie są podstawowe rodzaje crowdfundingu? 

Crowdfuning z nagrodami i inwestycyjny to dwie najpopularniejsze formy. W pierwszej wersji darczyńca otrzymuje gotowy produkt, zniżkę albo zaproszenie na wyjątkowe wydarzenie – możliwości są nieograniczone i zależą wyłącznie od kreatywności pomysłodawcy. W ramach crowdfundingu inwestycyjnego osoba przekazująca środki obejmuje udziały w kapitale zakładowym – najczęściej w formie akcji. 

  1. Gdzie założyć kampanię crowdfundingową?

W Polsce działają platformy dedykowane akcjom crowdfundingowym. Aby wystartować wystarczy założyć konto, przygotować prezentację pomysłu i określić korzyści dla darczyńców. Platformy dzielą się ze względu na rodzaj projektu. Jedną z największych jest zrzutka.pl, gdzie możesz zaprezentować projekt z różnych kategorii. W crowdfundingu inwestycyjnym sprawdzają się platformy takie jak beesfund.pl czy crowdday.pl

  1. Kiedy zdecydować się na crowdfunding? 

Każdy legalny pomysł może wziąć udział w akcji crowdfundingowej. Potrzebujesz wsparcia przy wydaniu płyty? Chcesz stworzyć niepowtarzalne alkohole kraftowe? A może startujesz z aplikacją dla biznesu? Finansowanie społecznościowe pozwala zebrać kapitał na każdy pomysł. Jeżeli wierzysz, że uda Ci się przekonać społeczeństwo do projektu, nie czekaj i pokaż swój plan. 

  1. Jak przygotować i przedstawić projekt?

Większość portali ma własne zasady dotyczące przedstawiania projektu. Chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? 

W prezentacji uwzględnij: 

  • chwytliwy, ale jednocześnie prosty tytuł, 
  • szczegółowy opis projektu, 
  • informacje o pomysłodawcach, 
  • wizualizacje graficzne i filmowe, 
  • cel finansowy, 
  • korzyści z finansowania dla darczyńców. 
  1. Na co zwrócić uwagę przed uruchomieniem akcji? 

Zanim wystartujesz z akcją, dowiedz się więcej o prowizji pobieranej przez portal. Zwiększ całkowitą sumę, której potrzebujesz o wysokość prowizji. Pamiętaj również, że musisz uzbierać całą kwotę, żeby otrzymać wypłatę od portalu. Jeżeli nie uda Ci się w 100% zrealizować założonego celu, pieniądze wrócą do darczyńców. 

  1. Czym różni się crowdfunding udziałowy od venture capital? 

Jeżeli chcesz osiągnąć cel finansowy w ramach crowdfundingu musisz przekonać do pomysłu nawet kilkaset czy kilka tysięcy osób. Venture capital to wsparcie kilku inwestorów, którzy dostarczają nie tylko kapitał, ale również wiedzę i doświadczenie. Inwestorzy VC dokładniej analizują pomysł, strategię i plany biznesowe. Którą formę wybrać? Crowdfunding sprawdzi się jako krótkofalowa akcja, kiedy wymagania finansowe nie są wysokie, a pomysł wzbudza pozytywne emocje wśród grupy docelowej. Venture capital to długoterminowa współpraca ze specjalistami, którzy wesprą pomysł na każdym etapie rozwoju. 

  1. Czym różni się crowdfunding od zbiórki publicznej?

Zbiórka publiczna to forma wsparcia organizacji pozarządowej bez dodatkowych korzyści zwrotnych dla darczyńców. Zbiórki są regulowane prawnie. Crowdfunding obejmuje korzyść dla darczyńcy – może to być nagroda (np. produkt, dostęp do specjalnej grupy czy podziękowanie) albo udział w kapitale firmy. 

  1. Jakie regulacje prawne normalizują crowdfunding? 

Od niedawna w Unii Europejskiej obowiązuje tekst Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (tzw. rozporządzenie ECSP). Rozporządzenie wchodzi w życie 10 listopada 2021. Obejmuje crowdfunding pożyczkowy oraz udziałowy. 

  1. Jak wygląda crowdfunding na świecie? 

Chociaż crowdfunding pojawił się w Europie dopiero w 2010 r. już odnotowuje kolejne rekordy. Finansowanie społecznościowe powstało w Stanach Zjednoczonych. W 2000 r. uruchomiono pierwszy portal ułatwiający dotarcie do darczyńców, a 9 lat później wystartowała platforma Kickstarter – obecnie największy i najbardziej znany portal crowdfundingowy na świecie.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Jaki jest polski rynek gier? Gaming w 2021 roku

Następny Wpis

Mieszkania za gotówkę. Ile Polacy przeznaczyli na zakup nieruchomości w I półroczu 2021 roku?

Powiązane wpisy

Jak rekrutować pracowników w IT? 5 praktycznych wskazówek

Branża IT od lat zmaga się z niedoborem pracowników. Specjalistów szukają startupy, firmy technologiczne, e-commerce, a nawet duże organizacje działające na rynku od lat. Potrzeby kompetencyjne zależą od specyfiki działalności. Poszukiwani są nie tylko programiści, ale również osoby nie wykorzystujące kodu, np. project managerowie, UX designerzy czy testerzy. W IT wciąż panuje rynek pracownika, który w połączeniu z deficytem specjalistów sprawia, że skuteczna rekrutacja to sztuka. Doświadczeni eksperci działający na rynku od lat mogą przebierać w ofertach pracy.
Avatar photo
Więcej

Zastosowanie AI w gospodarce

Raport przygotowany przez ekspertów uniwersytetu SWPS pokazuje najważniejsze trendy w zastosowaniu sztucznej inteligencji w gospodarce. Raport został przygotowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem publikacji jest ukazanie charakterystyki i rozwoju AI oraz jej wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej.
Avatar photo
Więcej