fbpx

10 najczęściej zadawanych pytań na temat crowdfundingu

Avatar photo

Masz innowacyjny pomysł i czujesz, że dotrzesz do dużej grupy odbiorców? Crowdfunding umożliwia zdobycie środków na rozwój kreatywnego projektu – od produkcji gier planszowych przez wsparcie technologicznego startupu aż po stworzenie marki naturalnych kosmetyków dla psów. Czym jest crowdfunding i jakie daje możliwości?

Finansowanie społecznościowe odbywa się na internetowych platformach crowdfundingowych. Setki, a nawet tysiące ludzi wspiera finansowo ciekawe i angażujące projekty wizjonerów z całego świata. Od kilku lat crowdfunding stawia w Polsce pierwsze kroki. Analiza globalnych trendów pokazuje, że już wkrótce czeka nas bardzo dynamiczny rozwój finansowania społecznościowego. Prognozy zakładają, że już w 2021 r. polski rynek wart będzie ponad 2 mld zł. 

  1. Crowdfunding – jak działa? 

Finansowanie społecznościowe polega na udzieleniu wsparcia kapitałowego na rzecz rozwoju kreatywnego i innowacyjnego przedsięwzięcia. W zamian za przekazanie środków darczyńca otrzymuje określone korzyści. Siła powodzenia akcji leży w ludziach. Jeżeli wiele osób zdecyduje się wesprzeć Twój pomysł, masz dużą szansę na realizację celu biznesowego. 

  1. Jakie są podstawowe rodzaje crowdfundingu? 

Crowdfuning z nagrodami i inwestycyjny to dwie najpopularniejsze formy. W pierwszej wersji darczyńca otrzymuje gotowy produkt, zniżkę albo zaproszenie na wyjątkowe wydarzenie – możliwości są nieograniczone i zależą wyłącznie od kreatywności pomysłodawcy. W ramach crowdfundingu inwestycyjnego osoba przekazująca środki obejmuje udziały w kapitale zakładowym – najczęściej w formie akcji. 

  1. Gdzie założyć kampanię crowdfundingową?

W Polsce działają platformy dedykowane akcjom crowdfundingowym. Aby wystartować wystarczy założyć konto, przygotować prezentację pomysłu i określić korzyści dla darczyńców. Platformy dzielą się ze względu na rodzaj projektu. Jedną z największych jest zrzutka.pl, gdzie możesz zaprezentować projekt z różnych kategorii. W crowdfundingu inwestycyjnym sprawdzają się platformy takie jak beesfund.pl czy crowdday.pl

  1. Kiedy zdecydować się na crowdfunding? 

Każdy legalny pomysł może wziąć udział w akcji crowdfundingowej. Potrzebujesz wsparcia przy wydaniu płyty? Chcesz stworzyć niepowtarzalne alkohole kraftowe? A może startujesz z aplikacją dla biznesu? Finansowanie społecznościowe pozwala zebrać kapitał na każdy pomysł. Jeżeli wierzysz, że uda Ci się przekonać społeczeństwo do projektu, nie czekaj i pokaż swój plan. 

  1. Jak przygotować i przedstawić projekt?

Większość portali ma własne zasady dotyczące przedstawiania projektu. Chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? 

W prezentacji uwzględnij: 

  • chwytliwy, ale jednocześnie prosty tytuł, 
  • szczegółowy opis projektu, 
  • informacje o pomysłodawcach, 
  • wizualizacje graficzne i filmowe, 
  • cel finansowy, 
  • korzyści z finansowania dla darczyńców. 
  1. Na co zwrócić uwagę przed uruchomieniem akcji? 

Zanim wystartujesz z akcją, dowiedz się więcej o prowizji pobieranej przez portal. Zwiększ całkowitą sumę, której potrzebujesz o wysokość prowizji. Pamiętaj również, że musisz uzbierać całą kwotę, żeby otrzymać wypłatę od portalu. Jeżeli nie uda Ci się w 100% zrealizować założonego celu, pieniądze wrócą do darczyńców. 

  1. Czym różni się crowdfunding udziałowy od venture capital? 

Jeżeli chcesz osiągnąć cel finansowy w ramach crowdfundingu musisz przekonać do pomysłu nawet kilkaset czy kilka tysięcy osób. Venture capital to wsparcie kilku inwestorów, którzy dostarczają nie tylko kapitał, ale również wiedzę i doświadczenie. Inwestorzy VC dokładniej analizują pomysł, strategię i plany biznesowe. Którą formę wybrać? Crowdfunding sprawdzi się jako krótkofalowa akcja, kiedy wymagania finansowe nie są wysokie, a pomysł wzbudza pozytywne emocje wśród grupy docelowej. Venture capital to długoterminowa współpraca ze specjalistami, którzy wesprą pomysł na każdym etapie rozwoju. 

  1. Czym różni się crowdfunding od zbiórki publicznej?

Zbiórka publiczna to forma wsparcia organizacji pozarządowej bez dodatkowych korzyści zwrotnych dla darczyńców. Zbiórki są regulowane prawnie. Crowdfunding obejmuje korzyść dla darczyńcy – może to być nagroda (np. produkt, dostęp do specjalnej grupy czy podziękowanie) albo udział w kapitale firmy. 

  1. Jakie regulacje prawne normalizują crowdfunding? 

Od niedawna w Unii Europejskiej obowiązuje tekst Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (tzw. rozporządzenie ECSP). Rozporządzenie wchodzi w życie 10 listopada 2021. Obejmuje crowdfunding pożyczkowy oraz udziałowy. 

  1. Jak wygląda crowdfunding na świecie? 

Chociaż crowdfunding pojawił się w Europie dopiero w 2010 r. już odnotowuje kolejne rekordy. Finansowanie społecznościowe powstało w Stanach Zjednoczonych. W 2000 r. uruchomiono pierwszy portal ułatwiający dotarcie do darczyńców, a 9 lat później wystartowała platforma Kickstarter – obecnie największy i najbardziej znany portal crowdfundingowy na świecie.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Jaki jest polski rynek gier? Gaming w 2021 roku

Następny Wpis

Mieszkania za gotówkę. Ile Polacy przeznaczyli na zakup nieruchomości w I półroczu 2021 roku?

Powiązane wpisy

ESG wzbogaca strategie firm

CSR niegdyś stanowiło ważną część strategii biznesowych wielu firm. Corporate social responsibility, bo to od tego wyrażenia pochodzi ten skrót, miało zapewnić zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia był też wpływ CSR na odbiór firmy. Stosowanie jego zasad miało mieć wymiar marketingowy. Szybko jednak okazało się, że w obliczu kryzysu klimatycznego i transformacji w społeczeństwie CSR nie wystarcza. Potrzebna nam szersza koncepcja. Tę rolę może odegrać ESG.
Avatar photo
Więcej

4 ścieżki wyjścia z inwestycji. Jakie są najpopularniejsze możliwości exitu?

Inwestorzy i founderzy omawiają zasady wyjścia z inwestycji (exit) jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji o finansowaniu. Inwestycja i zaangażowanie w projekt trwa zazwyczaj kilka lat, a po upływie określonego czasu fundusz venture capital czy prywatny inwestor opuszcza inwestycję. Obie strony muszą przygotować się do etapu zabezpieczając własne interesy.
Avatar photo
Więcej

Mój Prąd 4.0. Jakie zmiany w nowej edycji programu?

Mój Prąd to program dedykowany prywatnym właścicielom instalacji fotowoltaicznych. Nowa edycja skupia się na wzroście autokonsumpcji energii wytworzonej z domowych mikroelektrowni poprzez magazynowanie oraz zarządzanie produkcją, a także zużyciem. Kolejna odsłona programu to również zmiana w zakresie systemu rozliczeń. Od 1 kwietnia br. wszedł w życie net-billing. Następna zmiana czeka uczestników już 15 grudnia. Zwiększa się wysokość dofinansowania w odpowiedzi na rosnącą inflację oraz kryzys energetyczny.
Avatar photo
Więcej