Masz innowacyjny pomysł i czujesz, że dotrzesz do dużej grupy odbiorców? Crowdfunding umożliwia zdobycie środków na rozwój kreatywnego projektu – od produkcji gier planszowych przez wsparcie technologicznego startupu aż po stworzenie marki naturalnych kosmetyków dla psów. Czym jest crowdfunding i jakie daje możliwości?
Finansowanie społecznościowe odbywa się na internetowych platformach crowdfundingowych. Setki, a nawet tysiące ludzi wspiera finansowo ciekawe i angażujące projekty wizjonerów z całego świata. Od kilku lat crowdfunding stawia w Polsce pierwsze kroki. Analiza globalnych trendów pokazuje, że już wkrótce czeka nas bardzo dynamiczny rozwój finansowania społecznościowego. Prognozy zakładają, że już w 2021 r. polski rynek wart będzie ponad 2 mld zł.
- Crowdfunding – jak działa?
Finansowanie społecznościowe polega na udzieleniu wsparcia kapitałowego na rzecz rozwoju kreatywnego i innowacyjnego przedsięwzięcia. W zamian za przekazanie środków darczyńca otrzymuje określone korzyści. Siła powodzenia akcji leży w ludziach. Jeżeli wiele osób zdecyduje się wesprzeć Twój pomysł, masz dużą szansę na realizację celu biznesowego.
- Jakie są podstawowe rodzaje crowdfundingu?
Crowdfuning z nagrodami i inwestycyjny to dwie najpopularniejsze formy. W pierwszej wersji darczyńca otrzymuje gotowy produkt, zniżkę albo zaproszenie na wyjątkowe wydarzenie – możliwości są nieograniczone i zależą wyłącznie od kreatywności pomysłodawcy. W ramach crowdfundingu inwestycyjnego osoba przekazująca środki obejmuje udziały w kapitale zakładowym – najczęściej w formie akcji.
- Gdzie założyć kampanię crowdfundingową?
W Polsce działają platformy dedykowane akcjom crowdfundingowym. Aby wystartować wystarczy założyć konto, przygotować prezentację pomysłu i określić korzyści dla darczyńców. Platformy dzielą się ze względu na rodzaj projektu. Jedną z największych jest zrzutka.pl, gdzie możesz zaprezentować projekt z różnych kategorii. W crowdfundingu inwestycyjnym sprawdzają się platformy takie jak beesfund.pl czy crowdday.pl
- Kiedy zdecydować się na crowdfunding?
Każdy legalny pomysł może wziąć udział w akcji crowdfundingowej. Potrzebujesz wsparcia przy wydaniu płyty? Chcesz stworzyć niepowtarzalne alkohole kraftowe? A może startujesz z aplikacją dla biznesu? Finansowanie społecznościowe pozwala zebrać kapitał na każdy pomysł. Jeżeli wierzysz, że uda Ci się przekonać społeczeństwo do projektu, nie czekaj i pokaż swój plan.
- Jak przygotować i przedstawić projekt?
Większość portali ma własne zasady dotyczące przedstawiania projektu. Chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców?
W prezentacji uwzględnij:
- chwytliwy, ale jednocześnie prosty tytuł,
- szczegółowy opis projektu,
- informacje o pomysłodawcach,
- wizualizacje graficzne i filmowe,
- cel finansowy,
- korzyści z finansowania dla darczyńców.
- Na co zwrócić uwagę przed uruchomieniem akcji?
Zanim wystartujesz z akcją, dowiedz się więcej o prowizji pobieranej przez portal. Zwiększ całkowitą sumę, której potrzebujesz o wysokość prowizji. Pamiętaj również, że musisz uzbierać całą kwotę, żeby otrzymać wypłatę od portalu. Jeżeli nie uda Ci się w 100% zrealizować założonego celu, pieniądze wrócą do darczyńców.
- Czym różni się crowdfunding udziałowy od venture capital?
Jeżeli chcesz osiągnąć cel finansowy w ramach crowdfundingu musisz przekonać do pomysłu nawet kilkaset czy kilka tysięcy osób. Venture capital to wsparcie kilku inwestorów, którzy dostarczają nie tylko kapitał, ale również wiedzę i doświadczenie. Inwestorzy VC dokładniej analizują pomysł, strategię i plany biznesowe. Którą formę wybrać? Crowdfunding sprawdzi się jako krótkofalowa akcja, kiedy wymagania finansowe nie są wysokie, a pomysł wzbudza pozytywne emocje wśród grupy docelowej. Venture capital to długoterminowa współpraca ze specjalistami, którzy wesprą pomysł na każdym etapie rozwoju.
- Czym różni się crowdfunding od zbiórki publicznej?
Zbiórka publiczna to forma wsparcia organizacji pozarządowej bez dodatkowych korzyści zwrotnych dla darczyńców. Zbiórki są regulowane prawnie. Crowdfunding obejmuje korzyść dla darczyńcy – może to być nagroda (np. produkt, dostęp do specjalnej grupy czy podziękowanie) albo udział w kapitale firmy.
- Jakie regulacje prawne normalizują crowdfunding?
Od niedawna w Unii Europejskiej obowiązuje tekst Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (tzw. rozporządzenie ECSP). Rozporządzenie wchodzi w życie 10 listopada 2021. Obejmuje crowdfunding pożyczkowy oraz udziałowy.
- Jak wygląda crowdfunding na świecie?
Chociaż crowdfunding pojawił się w Europie dopiero w 2010 r. już odnotowuje kolejne rekordy. Finansowanie społecznościowe powstało w Stanach Zjednoczonych. W 2000 r. uruchomiono pierwszy portal ułatwiający dotarcie do darczyńców, a 9 lat później wystartowała platforma Kickstarter – obecnie największy i najbardziej znany portal crowdfundingowy na świecie.